کانون های مساجد باید برای آینده نظام کادرسازی کنند|لزوم تربیت طلاب برای اداره مساجد
کانون های مساجد باید برای آینده نظام کادرسازی کنند|لزوم تربیت طلاب برای اداره مساجد

کانون های مساجد باید برای آینده نظام کادرسازی کنند|لزوم تربیت طلاب برای اداره مساجد

حجت السالام بابائیان بر لزوم بازخوانی منویات رهبری پیرامون کانون های مساجد تاکید کرد و گفت: موجب تاسف است بعد از این همه سال که از عمر کانون ها می گذرد هنوز نتوانستیم به خواست رهبری درخصوص تربیت جوانان در مساجد برای مقابله با تهاجم فرهنگی دست یابیم.
شناسه خبر : 1222787 تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۲۳:۲۸

خبرگزاری شبستان- استان مازندران؛ مساجد از صدر اسلام کارکردهای مختلفی در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، علمی، پژوهشی، دینی و... داشتند. در هجدهم اسفندماه سال ۱۳۷۱ کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، تأسیس و راه‌اندازی شد تا این کارکردها برای تبیین و ترویج بیش‌ازپیش دین مبین اسلام و آموزه‌های ناب قرآنی احیا شوند. هرچند کم و کاستی‌هایی در بخش سخت‌افزاری وجود دارد اما فرزندان ایران اسلامی در جای‌جای این مرزوبوم به‌صورت خودجوش درصدد احیای نقش واقعی مسجد همان یادگار رسول خاتم حضرت محمد مصطفی (ص) هستند؛ و امروزه باگذشت ۲۹ سال، این مراکز دینی در شهرها و روستاها به پاتوقی برای فعالیت جوانان و نوجوانان مسجدی تبدیل‌شده تا فعالیت‌های فرهنگی و هنری را با محوریت مسجد رونق دهند.

 

اینگاری  همین دیروز بود که در خبرها از حضور رهبر معظم انقلاب در استان خراسان شمالی مطلع شده بودیم همان سفر تاریخی که در کنار تمامی دغدغه های معظم له برای رفع مشکلات مردمان دیار خراسان، نقشه راهی برای کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز ترسیم شد آری! ایشان روز ۱۹ مهر سال ۱۳۹۱ در خراسان شمالی فرمودند: من سفارش می‌کنم که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را فراموش نکنید، البته با همکاری بسیج. بد است که بین روحانی مسجد و بسیج مسجد اختلاف به وجود بیاید. با همکاری بسیج این کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را مؤثر کنید. برایش کار کنید. بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنی که متناسب با نیازِ آن جوانی است که آنجا حضور پیدا می‌کند، فراهم کنید. مطالعه کنید. کتاب‌هایی وجود دارد که می‌شود از این کتاب‌ها استفاده کرد. کتاب‌هایی هست، بروید بپرسید، تحقیق کنید از کسانی که اهلش هستند. خودتان را مجهز کنید. مسلح کنید به سلاح معرفت و استدلال. بعد به کانون‌های فرهنگی هنری بروید و پذیرای جوان‌ها باشید. با روی خوش هم پذیرا باشید.

 

عده ای از فردای آن روز به تکاپو افتادن تا این روز تاریخی را به مناسبتی ویژه برای فعالان مسجدی بدل کنند، پوستر ها یکی پس از دیگری با رنگ و لعاب های متعدد چاپ و منتشر شد،‌پیامک ها یکی پس از دیگری روانه تلفن های همراه اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور می شد، در این بین تیم خبری شبستان نیز در استان ها مامور به تهیه گفتگو هایی در راستای تحقق منویات معظم له شدند اما از پس همه این جوش و خروش ها آنگونه که باید و شاید منویات رهبری تبیین و اجرایی نشد البته نمی شود از حق گذشت برخی از مسجدی ها خودجوش و آتش باختیار پای کار آمدند و همچمنان تلاش دارند اما با نقطه مطلوب همچنان فاصله دارند.


به همین منظور به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین عباس بابائیان، امام جمعه شهر امیرکلا استان مازندران رفتیم و در گفتگویی پیرامون اهمیت توجه به منویات رهبری در بحث تقویت کانون های مساجد با همکاری بسیج ترتیب داده ایم که متن گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد؛

 

*کانون های مساجد چقدر نزدیک شده‌اند به آن چیزی که رهبر معظم انقلاب از این پایگاه‌ها  توقع دارد؟

درخصوص اهمیت کانون های فرهنگی هنری مساجد صحبت های زیادی را می توان مطرح کرد تاکید رهبری بر احیای مساجد و حرکت های فرهنگی و رشد و بالندگی در تربیت جوانان بسیار با اهمیت است. در ابتدای کار کانون های مساجد بسیار خوب درخشیدند اما درطول زمان کانون های فرهنگی هنری رو به سردی گراییدند، مسئولین نباید اجازه دهند کانون ها که برای بیمه شدن جوانان است فعالیتش کمرنگ شود،

 

ائمه جماعت مساجد می توانند فعالیت های خوبی برای احیای این کانون ها انجام دهند باید برنامه مدون و تشکیلاتی برای توسعه و پیشرفت این کانون ها انجام دهند.


جوانان باید مجهز به معنویت شوند تا توسعه و پیشرفت کشور را رقم بزنند کانون های مساجد باید تربیت نسل شاداب، ولایی، مومن، با انگیزه برای نظام را در دستور کار داشته باشند.

 


*فعالیت کانون‌های مساجد برای رسیدن به خواسته و توقع رهبری را چگونه ارزیابی می کنید؟هدف تشکیل این کانون ها مقابله با تهاجم فرهنگی است برای رسیدن به کانون تراز اسلامی باید کانون های مساجد فعال شونداگر کانون ها فعال شوند مساجد در تراز انقلاب اسلامی خواهیم داشت.


موجب تاسف است بعد از این همه سال که از عمر کانون ها می گذرد هنوز نتوانستیم به خواست رهبری درخصوص تربیت جوانان در مساجد برای مقابله با تهاجم فرهنگی دست یابیم.


حوزه های علمیه باید روحانیونی برای اداره مساجد تربیت کنند تا شاهد رونق فعالیت های فرهنگی مساجد باشیم. باید برای ساماندهی کانون های فرهنگی هنری مساجد اقداماتی تشکیلاتی انجام شود.

 

وجود ۲۵هزار کانون فرهنگی هنری در کشور ظرفیت عظیمی برای احیای کارکردهای مساجد محسوب می شوند که می طلبد با تخصیص بودجه و تدوین چشم انداز برای این کانون به دنبال تحقق منویات رهبری در حوزه کانون های مساجد باشیم.

 


*آیا کانون‌ها توانسته‌اند به نقطه مطلوب خود برسند؟

تلاش جدی و ممتد برای جبران کاستی ها باید انجام شود، مجلس شورای اسلامی دولت انقلابی حوزه‌های تبلیغات اسلامی ارشاد اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با جدیت کامل نسبت به تقویت کانون های مساجد اقدام کنند تا به نقطه مطلوب برسیم و رضایت رهبری را دربحث کانون ها بدست آوریم.


مساجد باید با حضور جوانان احیا شود چرا که مساجد محل تربیت جوانان است کانون ها باید به گونه ای عمل کنند که جوانان یک محل امن برای رشد و تعالی خود را در این کانون ها ببینند. باید با جدیت لازم برای توسعه کانون های مساجد و کیفی سازی و پربار شدن محتوای برنامه های کانون های فرهنگی هنری تلاش شود. شاید به اسم کانون های مساجد زیادی در کشور وجود داشته باشد اما به جهت کمبود بودجه و عدم دغدغه برخی مسئولین و کم کاری برخی مسئولین نقش کانون های مساجد درحال کمرنگ شدن است. دشمن درتلاش است هر محلی به تربیت جوانان می پردازد را دچار چالش کند مسئولین نباید اجازه دهند دشمن در جنگ نرم موفق شود.


* اگر نسبت به پیام رهبری غافل شویم چه اتفاقی برای کانون‌های مساجد خواهد افتاد؟
کانون های مساجد باید مجهز به سلاح معرفت و استدلال بشوند . مساجد محلی برای جذب و تربیت جوانان و ساختن مدیران آینده نظام باشد. افرادی که می خواهند این کانون های را مدیریت کنند خود باید به معرفت و بصیرت مجهز باشند.

کانون های فرهنگی هنری باید محلی برای تربیت سرمایه های عظیم انسانی برای توسعه و پیشرفت کشور باشند.باید با جذب جوانان در مساجد برای پشتیبانی از جبه مقابله با جنگ نرم کادرسازی شود.

کانون مساجد باید در تراز مساجد اسلامی قرار بگیرد بسیج با حضور در کانون فرهنگی هنری


* کانون فرهنگی هنری تراز چه کانونی است از نظر شما؟

پایان پیام/ 286